co nejaktivnější zapojení dítěte ve výuce

Člověk si zapamatuje:
10% toho, co slyší,
15% toho, co vidí,
20% toho, co současně vidí i slyší,
40% toho, o čem diskutuje,
80% toho, co přímo zažije nebo dělá,
90% toho, co se pokouší naučit druhé.*

Neboli:
Za jednu hodinu může učitel vyložit učivo o lidských smyslech, ale děti budou umět jen 20% probrané látky.
Jiný učitel nechá děti, aby s jeho pomocí samy objevovaly své smysly prostřednictvím různých činností a vzájemně si sdělovaly své nové poznatky. Tímto způsobem stihne o 1/3 informací méně, než předchozí učitel a některým rodičům se nebude líbit, že jejich děti si místo učení hrají. Ve skutečnosti budou tyto děti umět asi o 20% více než děti v prvním případě (a pravděpodobně budou mít i pozitivnější vztah k dalšímu učení).

(* Citace Roye Pata v knize S. Kovalikové: Integrovaná tematická výuka)

No comments yet.

Leave a comment